Defensem la llengua a l’escola
COMUNICAT D’ACCIÓ PER LA REPÚBLICA SOBRE LA DEFENSA DE LA LLENGUA A L’ESCOLA
Arran de l’acord d’aquesta setmana entre el PSC, ERC, Junts i els Comuns per modificar l’article 21 de la Llei de Política Lingüística, Acció per la República vol fer públiques les consideracions següents:
- Reconeixem la valentia de Junts per Catalunya, que ha corregit l’error inicial de donar suport al pacte i se n’ha desmarcat exigint que es revisi fins que s’hi incorporin les entitats que defensen la llengua i l’escola, sense les quals no serà admissible que es parli de consens. Aquest és el camí.
- És hora que el govern de la Generalitat deixi d’enganyar-se, i per tant d’enganyar, i reconegui que, en l’actual marc jurídic, no disposa dels instruments que calen per exercir les plenes competències sobre educació que en teoria li corresponen. Només la insubmissió davant les sentències polítiques dels jutges, la desobediència institucional i la resistència de la comunitat educativa evitaran el desmantellament de l’escola catalana mentre no completem el procés d’independència.
- La regulació legal de les llengües a Catalunya i la política lingüística consegüent havia estat objecte, fins ara, de consens general en la societat catalana i d’un ampli consens polític. Convé preservar aquests consensos tant com sigui possible, però no a qualsevol preu.
- La situació de debilitat de la llengua catalana a Catalunya i, particularment, la precarietat del sistema d’immersió obliguen el govern de la Generalitat a replantejar en conjunt la política lingüística i d’una manera específica l’ús de les llengües a l’escola. Continua essent del tot vigent i necessari l’objectiu de l’escola catalana, i de la regulació legal que l’empara, que és el de garantir la competència oral i escrita en català i en castellà dels alumnes al final de l’educació obligatòria, i això vol dir de tots els ciutadans del país, vinguin d’on vinguin i tinguin les llengües familiars que tinguin.
- Es pretén que els dos elements anteriors, el consens sobre la llengua i la defensa de la immersió, són a la base de l’acord per modificar l’article 21 de la Llei de Política Lingüística, acord que es produeix en un context de setge judicial al model escolar català, arran de les denúncies promogudes per entitats que busquen trencar la cohesió social, setge que es concreta en la sentència que exigeix una presència “del 25%” de la llengua castellana a l’escola.
- Una lectura comparada de la modificació de l’article 21 de la Llei de Política Lingüística que proposa aquest acord amb l’actual redacció de l’article, complementada amb la lectura del títol II de la Llei d’Educació, genera seriosos dubtes sobre la capacitat que poden tenir aquests canvis jurídics de millorar en res la situació social de la llengua, d’una banda, i, de l’altra, de protegir l’escola del setge judicial.
- Es pretén donar una resposta tècnica, des de la pedagogia i la sociolingüística, a un atac que és només polític, impulsat per unes poques famílies que instrumentalitzen ideològicament l’educació dels seus fills i executat per un sistema judicial que veu sense dissimular en l’escola catalana un objectiu a abatre en la seva persecució de l’independentisme. A les sentències polítiques cal donar-los una resposta política.
- És urgent que el govern de la Generalitat vagi més enllà del que proposa l’acord actual, que sembla desplaçar tota la responsabilitat a cadascun dels centres escolars a través dels respectius “projectes educatius”, i doni suport legal als equips directius, al personal docent i a les famílies que es puguin veure afectades per la repressió dels tribunals espanyols.
Barcelona, 27 de març del 2022