Skip to content

24. Infraestructures: Catalunya, a la cua d’Europa, i d’Espanya. Per què?

L’informe de la Cambra sobre el dèficit d’inversions de l’estat espanyol a Catalunya posa sobre la taula unes xifres escandaloses i incontestables. Poseu-hi el nom que vulgueu: per més irracional que pugui semblar, el fet és que l’estat no atén les necessitats objectives d’infraestructures del nostre país.

 

Quaranta anys de democràcia han rebentat amb la covid. La crisi ha mostrat com de mal preparats estem en educació, sanitat, serveis socials i infraestructures, entre daltres.

Però tothom comença a veure que la responsabilitat de tot no és només dun virus.

Successius Governs de la Generalitat, de dretes i desquerres, han confiat en la negociació democràtica amb successius Gobiernos de lEstat, de dretes i desquerres. I el resultat és que no som on hauríem de ser.

La conseqüència directa daquest fet té implicacions en la prosperitat i el benestar. Les dades oficials mostren que la desinversió en infraestructures suposa més de cent mil llocs de feina no generats i la pèrdua dun 3,3% del PIB català, entre daltres xifres.

Han passat quaranta anys de democràcia. Hem treballat de valent. Hem intentat negociar… i seguim estant a la cua. La qüestió avui és: quants anys més necessitem?

Es pot ser independentista o no, però no es pot anar contra la teva mare, el teu germà, la teva amiga o el teu veí

Reclamar un cop i un altre el que creus que et toca i no set dona, és ser una mica babau. No nhem tret gaire res en quaranta anys. Res fa pensar que canviï la dinàmica.

És lícit no reclamar per a tu el que et toca, el que pagues amb impostos, i el que set promet i no set dona.

Però es fa difícil dentendre que no ho reclamis per als teus fills, amics i veïns. És per manca de valentia? Per manca dinformació? Per manca doportunitats? Sigui la raó que sigui, si no defenses els teus, qui et defensarà a tu?

Al Planeta Terra, la física i les matemàtiques estableixen que dos i dos són quatre

Els unionistes catalans, juntament amb els Colaus i Icetas, diuen que al seu planeta les sumes són diferents. Segons ells, dos i dos suma vint-i-dos.

Sestimen més creure la seva suma, encara que condemni a una pitjor vida els seus familiars i conciutadans, perquè esperen treuren algun rèdit de partit i personal.

Són molts, els votants de Colaus i Icetas (i daltres), que treballen a fàbriques, despatxos, carrers i parcs, hospitals i centres educatius. Treballen dur, les passen magres, paguen impostos, però també els arriba, com a tots, menys del que suen. Però en lloc de queixar-se, també creuen que dos i dos sumen vint-i-dos.

En realitat no tenen les dades, ni la informació. Els mitjans no en parlen.

En realitat, no saben (ni sabem) on podríem ser.

La crònica desinversió de lautonomia de Catalunya és un fet conegut

Les patronals Foment del Treball i Pimec, gens independentistes, ho denuncien. Els sindicats també. Lantiga Cambra de Comerç, amb el President Valls al capdavant (benefactor de les grans corporacions estatals), també ho denunciava.

Esclar que tots ho fan amb la boca petita, com tots els qui viuen de la dinàmica daquest estat. No es queixala la mà que talimenta.

El cert és que saben que amb un millor finançament de Catalunya farien millors negocis, però com que ja els va bé tal com estan, sestimen més assegurar i practicar allò de “virgencita que me quede como estoy”.

Tanmateix, lequip destudis de la Cambra, que és tècnic i no polític, i no deu res a ningú, el desembre del 2019 va publicar un estudi molt interessant en què analitzava la desinversió de lEstat a Catalunya des del 2001 al 2018.

Els mitjans no sen van fer cap ressò perquè les xifres són increïbles.

Les patronals i els sindicats també el van ignorar. Com poden acceptar que han sigut còmplices durant tants anys de tant de maltractament als seus conciutadans?

El cert és que, si bé no nhan parlat, tampoc ho han desmentit. Potser no van tan mal encaminades, les xifres.

Aquí us noferim un tast molt petit. Totes les dades estan contrastades, i la bibliografia és extensa. Potser no hi esteu dacord. Si és el cas, hauríeu de buscar dades en sentit oposat (bona sort!).

Aquí teniu una síntesi, i a sota de tot el link per descarregar l’informe. És tan esperpèntic que no sembla real

Segons la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona, si lEstat hagués invertit en infraestructures a Catalunya el que li tocava entre 2001 i 2018, shauria generat 20.000 milions de facturació addicional, i creat 111.000 llocs de feina a temps complet.

En canvi, sha perdut un 3,3% del PIB.

Daquí al 2030 lEstat hauria dinvertir 45.000 milions en infraestructures per anivellar el que Catalunya aporta a leconomia espanyola i el que lEstat ha desinvertit entre 2001 i 2018.

Això significarien 3.800 milions d’€ per any.

La desinversió provoca:

  • Renfe:
    • Concentra el 23,1% del trànsit estatal, però ha rebut el 13,1% de les inversions.
  • Carreteres:
    • Més de 320.000 persones pateixen congestions diàries a lAMB per anar a treballar, amb un cost de 169 milions deuros/any, un 23% més que fa tres anys.
    • Per Catalunya circulen el 15% dels vehicles pesats de lEstat i rep el 9% de la inversió en carreteres.
  • Aeroport:
    • Va tancar el 2018 a més de 50 milions de passatgers, i té el límit als 55 milions. És laeroport més rendible de lestat, amb 339 milions d’€ de benefici. Barajas és el 8è, però Aena invertirà 1.500 milions a Barajas i 500 milions al Prat.
    • Té el 20% dels passatgers dels aeroports de lEstat, però rep el 10,4% de la inversió.
  • Ferroviari:
    • El 23% de passatgers ferroviari, i rep el 13,1% de la inversió.
  • Port:
    • El 18% dels trànsit portuari de mercaderies, i el 15,7% de la inversió.

LEstat espanyol ha invertit únicament el 12% de la inversió en infraestructures de transport regionalitzada en el període 2013-2018, un percentatge força inferior al que va rebre durant el període anterior (2001-2012) que va ser del 16,5% en mitjana.

Això ve a confirmar que Catalunya està perdent posicions en el repartiment de la inversió estatal a la sortida de la crisi financera, malgrat ser una de les economies més dinàmiques en aquest període.

Si tha impactat, imprimeix-ho, fotocopia-ho, fes una bustiada, porta-ho als teus veïns, als diaris i revistes, als Consells de Barri, als Plenaris de Districte i de Ciutat, a lAjuntament, al Síndic de Greuges, a la Generalitat i a lEstat.

No hi ha democràcia sense informació veraç i transparent.

 

Xavi Bech de Careda

 

Font: Impacte econòmic del dèficit dinversió dinfraestructures de lEstat a Catalunya, Cambra de Comerç Indústria i Navegació de Barcelona, Gabinet destudis econòmics i infraestructures, desembre 2019.

http://premsa.cambrabcn.org/content/catalunya-requereix-euros-fins-lany-2030/

Back To Top